mandag 20. oktober 2008

VELKOMMEN TIL NEDERLAND....

Når du venter barn, er det som å planlegge en fantastisk ferietur - til Italia.Du kjøper en stabel med guidebøker og legger store planer. Colusseum, Michelangelos David, golndolene i Venezia.Du lærer helt sikkert noe nyttig om Italia av å snakke med andre. Alt er så spennende.

Etter måneder med ivrige forventninger kommer endelig dagen. Du pakker kofferten og drar av sted. Flere timer senere lander flyet. Flyvertinnen tar mikrofonen og sier :"velkommen til nederland".

Nederland, sier du. Hva er det du sier? Nederland?? Jeg hadde bestilt tur til Italia!Jeg skulle vært i Italia nå. Hele livet har jeg drømt om å få reise til Italai.

Men det er endringer i flyets rute. Det har landet i Nederland å der må du bli. Det viktigste akkurat nå er at de ikke har tatt deg med til et skittent, forferdelig sted, fult av nød og sykdom. Så må du ut å kjøpe nye guidebøker. Og du må lære et helt nytt språk. Og du blir nødt til å møte hel mengde nye mennesker du ellers aldri ville møtt.

Det er bare et annerledes sted, roligere enn Italia, ikke så flott som Italia, kanskje. Men når du får vært der en stund, og får pusten igjen, ser du deg rundt - og begynner å legge merke til at Nederland har vinnmøller, at Nederland har tullipaner. Nederland har til og med Rembrant.

Men alle du kjenner er travelt opptatt med å reise til og fra Italia- og alle skryter av hvor fint de har hatt det der. Og resten av livet kommer du til å si: Ja, det var dit jeg hadde tengt meg også, det var det jeg hadde planlakt.

Og smerten vil aldri,aldri bli borte, fordi tape av en drøm er et veldig tap.

MEN, viss du tilbringer livet med å sørge over at du ikke kom deg til Italia, vil du aldri føle deg fri til å nyte de helt spsielle og skjønne sidene ved - Nederland:)

1 kommentar:

ninkynonk sa...

Denne er så nydelig!